ANÀLISI DE LA IMATGE FOTOGRÀFICA
Pauta simplificada a partir de la proposada al lloc web:
1. NIVELL
CONTEXTUAL
DADES GENERALS
|
|
TÍTOL
|
El miliciano
muerto
|
NOM DE L’AUTOR/A
|
Robert Capa
|
NACIONALITAT
|
Hungria
|
ANY
|
1936
|
PROCEDÈNCIA
DE LA IMATGE (D’ON
L’HAS TRET)
|
Google
|
GÈNERE
(RETRAT, PAISATGE, NATURA MORTA, NU, REPORTATGE...)
|
Reportatge
|
PARÀMETRES TÈCNICS
|
|
B/N / COLOR
|
Blanc i negre
|
FORMAT
|
443x296
|
CÀMERA
|
Leica III
|
OBJECTIU
|
Elmar 50 o 35mm
|
DADES BIOGRÀFIQUES I CRÍTIQUES SOBRE L’AUTOR/A
|
DADES BIOGRÀFIQUES Ernest Andrei Friedman és
més conegut com a Robert Capa va néixer el 22 d’octubre de 1913 a Hongria.
Es dedicava a
realizar fotogrefies de guerra.
|
COMENTARIS
CRÍTICS (INDICAR TAMBÉ QUI HO DIU I D’ON
S’HAN TRET ELS COMENTARIS)
“El
eco internacional que ha tenido la aportación para aclarar la verdad sobre el
miliciano retratado por Robert
Capa en plena guerra civil
no debe confundir a los amantes del fotoperiodismo. Ha quedado claro que el
soldado simulaba la muerte en un tiroteo y que el escenario real era un campo
de un pueblo cordobés llamado El Espejo, situado a 50 kilómetros de Cerro
Muriano. Hay quien ha pretendido desprestigiar al maestro de periodistas,
pero la mala intención solo debe quedar en eso. Sepan que Capa fue un valiente, entregado precursor
del periodismo de guerra. Estos días se publican nuevas noticias sobre el
fotógrafo que falleció en Indochina al pisar una mina: Caparegresó a España cinco
años después de que los partidarios de la República emprendieran el exilio. Y
lo hizo acompañando a los maquis que operaban en la frontera de la Vall
d´Aran. La historia es a veces retorcida, sobre todo para según quién se
encarga de recuperarla. Capa siempre estuvo allí donde su
instinto le llamaba.
Y en contra de la tesis que
sostenía que la derrota republicana anuló su idealismo, hay nuevos datos que
subrayan lo contrario.”
Aquest fragment le tret d’una
pàgina del Periódico Mediterráneo.
|
2.
NIVELL MORFOLÒGIC
DESCRIPCIÓ DEL MOTIU FOTOGRÀFIC
|
(QUÈ ES VEU A LA FOTOGRAFIA, LECTURA DENOTATIVA)
A la Imatge es pot veure un home amb un arma a punt de caure, es troba en
un lloc amb gespa i per la seva roba es pot deduir que es un miliciant.
|
ELEMENTS MORFOLÒGICS
|
PUNT (PUNT DE FUGA, PUNT D’ATENCIÓ,
GRA, SOROLL...)
Sens dubte el punt d’atenció d’aquesta imatge es el propi miliciant, ja
que en part és l’única persona a l’imatge i, la posició del seu cos crida
l’atenció.
|
LÍNIA (CORBES/RECTES,
VERTICALS/HORITZONTALS/DIAGONALS...)
Predominen les corbes del paisatge.
|
PLA/PLANS – ESPAI (PLANS DE PROFUNDITAT)
Es poden
distingir cuatre plans a partir de les muntanyes.
|
ESCALA (TIPUS DE PLA: PD, PPP, PP, PM, PA, PS, PG,
GPG... RELACIONS DE GRANDÀRIA ENTRE ELS ELEMENTS DE LA COMPOSICIÓ)
Pla general
|
FORMA (FORMES ORGÀNIQUES, INORGÀNIQUES...)
Les formes que es troben son el miliciant y les muntanyes.
|
TEXTURA (TEXTURES VISUALS OBSERVADES)
Distingim una textura gruixuda per l’estil de la fotografia.
|
NITIDESA DE LA IMATGE (MOLTA/POCA PROFUNDITAT DE CAMP,
DESENFOCAMENT...)
Té molta profunditat de camp, al estar tota la imatge enfocada es poden
apreciar els detalls del fons i mostrant-nos així la profunditat.
|
IL·LUMINACIÓ (FONT LLUMINOSA: NATURAL/ARTIFICIAL, DIRECCIÓ
DE LA LLUM: LATERAL, FRONTAL, CONTRALLUM, ZENITAL, CONTRAPICADA, TIPUS
D’IL·LUMINACIÓ: CLAU ALTA/CLAU BAIXA, DIFUSA/CONTRASTADA...)
Llum natural
|
CONTRAST (LLUMS I OMBRES)
Blancs i negres
|
TONALITAT (B/N-COLOR)
Blanc i negre
|
3.
NIVELL COMPOSITIU
SISTEMA SINTÀCTIC O COMPOSITIU
|
RITME (REPETICIONS D’ELEMENTS)
Els núvols, ja
que el cel n’està ple.
|
DISTRIBUCIÓ DE PESOS (COMPOSICIÓ SIMÈTRICA/ASIMÈTRICA, AIRE...)
|
LLEI DELS TERÇOS (S’APLICA?)
La llei d’els
terços s’aplica ja que podem veure clarament com el miliciant no es troba al
centre de la fotografia i ocupa el lloc on aniria una de les verticals de la
llei dels terços.
|
ESTATICITAT /
DINAMISME (ESTÀTICA= HORITZONTAL O VERTICAL,
DINÀMICA= DIAGONAL)
Horitzontal
|
RECORREGUT VISUAL (NORMALMENT D’ESQUERRA A DRETA I DE DALT A
BAIX, PERÒ DEPÈN DEL/S PUNT/S D’ATENCIÓ)
El primer que veiem es al miliciant, i poc a poc la mirada se’ns va fins
al fons de l’imatge.
|
POSE/INSTANTÀNIA (SI ESTÀ PREPARADA O ÉS ESPONTÀNIA)
Es una instantània.
|
ESPAI DE LA REPRESENTACIÓ
|
CAMP / FORA DE CAMP (QUÈ VEIEM I QUÈ INTUIM, PERÒ NO VEIEM)
Veiem al
miliciant abatut, el no podem veure però si intuir es que darrere d’ell hi ha
un altre miliciant amb un arma amb la cual l’ha apuntat, disparat,
posteriorment, mort.
|
ESPAI (OBERT/TANCAT O
INTERIOR/EXTERIOR)
Estem a un espai obert a l’exterior
|
POSADA EN ESCENA (COM S’ARTICULA L’ESPAI)
Està feta amb l’home a punt de caure mort a causa del la bala que li deu
haver donat a l’esquena
|
TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ
|
CONSIDERACIONS
SUBJECTIVES SOBRE EL TEMPS REPRESENTAT (FOTOGRAFIA ANTIGA, ACTUAL, ATEMPORAL...)
Imatge antiga
|
SEQÜENCIALITAT /
NARRATIVITAT (SI FORMA
PART D’UNA SEQÜENCIA O SÈRIE FOTOGRÀFICA, O SUGGEREIX ALGUNA HISTÒRIA)
Aquesta imatge es va fer de manera instantània, en Robert Capa es trobava
en el lloc oportú en el moment oportú i va poder fer una fotografia al
miliciant abatut, això va tindre repercussions, es a dir, el poble sap que hi
ha una guerra i que hi mor gent, però, fins que no ho veus amb els teus
propis ulls una persona no es concient de la gravetat de la situació.
|
4.
NIVELL ENUNCIATIU
ARTICULACIÓ DEL PUNT DE VISTA
|
PUNT DE VISTA FÍSIC (PICAT, CONTRAPICAT, ZENITAL, NADIR, ABERRANT, RASANT...)
Contrapicat
|
MIRADES DELS
PERSONATGES (ON
MIREN)
El miliciant no mira enlloc, te la vista perduda davant
seu.
|
ACTITUT DELS
PERSONATGES (COM ES
MOSTREN)
El miliciant es mostra abatut, i sorprès a la vegada
|
QUALIFICADORS (COM PODEM DIR QUE SÓN ELS PERSONATGES O QUÈ
REPRESENTEN)
La persona que apareix es un miliciant, amb aquesta imatge ens mostra la
crueltat de les guerres.
|
VERSEMBLANÇA (SI ÉS CREIBLE O NO)
Si, es creïble,
encara que a primera vista pot semblar una imatge planificada quan la
observes calarament pots veure que no ho es
|
INTERPRETACIÓ (SUBJECTIVA) GLOBAL DEL TEXT FOTOGRÀFIC
|
(QUÈ CREUS QUE VOL EXPRESSAR L’ARTISTA I QUÈ ET SUGGEREIX A TU LA
FOTOGRAFIA, LECTURA CONNOTATIVA)
Una persona sap que passa a les guerres, sap que hi ha morts, sap que es
cruel, però com que no ens toca d’aprop no fem res. Aquesta imatge mostra la
realitat de la guerra, aquell miliciant probablement ni tans sols s’esperava
morir allà d’aquella manera, l’hi ha disparat per l0esquena, i clarament ha
mort.
Aquesta imatge es molt bona per conscienciar, per mostrar que això es el
que passa i aquell miliciant pot ser pare, es fill, germà, espòs, i que això
no s’ho mereix ningú.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario